onsdag, september 05, 2007

Inga fotbollströjor på klassfotot

Jag brukar inte bry mig nämnvärt om korkade tjänstemäns märkliga små beslut, men den här gången måste jag reagera.

På Strandskolan i Klagshamn fick tio killar inte vara med på årets fotografering till skolkatalogen. Anledningen var att de hade svenska landslagets fotbollströjor på sig.

– Skolfotografier är ingen politisk manifestationsplats, säger skolans rektor. (sydsvenskan.se)
/../
– Det är en gråzon vad som kan uppfattas som rasism och främlingsfientlighet. Mitt beslut kanske kan uppfattas som intolerant. Men nu gjorde eleverna det här valet. Jag tycker inte att det var ett bra val. Och som förälder hade jag inte heller tyckt att det var bra. Och som elev om fem år hade jag nog inte tyckt att det var ett bra val, säger rektor Pär Blondell.

Va? 1. Jag kan förstå att tio killar i fotbollströjor kan uppfattas som en manifestation, "vi är minsann svenska", framförallt av den grupp i samhället som hela tiden vill hitta tecken på främlingsfientlighet. Problemet är väl att när de väl förbjuds att använda sina fotbollströjor på klassfotot så har de blivit utstötta, kritiserade för sin åsikt och fråntagna sin identitet. Vi vet hur det går när en grupp ungdomar känner sig motarbetade av samhället, det är då extrema åsikter tillåts växa fram.
2. Varför skulle inte klassfotot vara en plats för politiska manifestationer? Vad fyller klassfotot egentligen för funktion? Föreställ dig vilket liv det hade blivit om någon inte fick ha på sig sin nyinköpta LO-tröja? (oj, nu dök det upp ett gammalt minne från gymnasietiden....)

Länk till artikel i Sydsvenskan.

2 Comments:

Anonym said...

Åter ett konstaterande.. Folk är idioter!

Erik said...

Jag tycker egentligen att det bästa är detta ens händer. Det är inget problem att idioter klär sig idiotiskt på ett klassfoto. Om man inte gör det till ett problem det vill säga, som nu. Majoriteten av de som tittat på fotot i efterhand hade förmodligen inte reagerat mer än undrat vad det är för fotbollsnördar som manifisterar sin idioti.

Nu gör rektorn verkligen "problemet" till ett problem. Kanske till och med åt det håll han försöker att avstyra problemt ifrån.
Folk är idioter, indeed! Men kul är det.