torsdag, september 06, 2007

Tillsatser i godis ökar risk för hyperaktiva barn

Denna rubrik stod överst när jag i morse besökte www.dn.se. Höll på att sätta kaffet i halsen och frågan om hurvida någon fd anställd på aftonbladet hade fått jobb på DN dök upp direkt.
När jag dristade mig att läsa artikeln så visade det sig att:


För de små barnen motsvarade mängden tillsatser innehållet en godispåse på 100 gram. För de större barnen motsvarade den starkaste dosen en påse godis på 200 gram.

De små barnen var i 3 års åldern och de större i tidiga skolåren. Stoppar du som förälder i ditt barn 100-200 g godis DAGLIGEN är den eventuellt höjda risken för hyperaktivitet det sista du behöver bekymmra dig om. Barnet lär ändå tidigt utveckla diabetes/fetma/hjärt,kärl problem och en massa andra hemskheter.

Ett annat ord dyker omedvetet upp - Chipslarmet

3 Comments:

Branta stigar said...

Det verkar dessutom som någon JÄVEL har förbjudit gröna grodor (de mjuka slemmiga, inte de nya hårda). De går inte att få tag på någonstans längre.

Erik said...

Vad ska man med dem till? De är ändå alltid hårda och plastiga? Nej, morötter och prinsesstårta åt folket!

För övrigt har jag hört rykten om att man ska lägga ner dn.se och integrera den siten med aftonbladet.se. Bra val tycker jag, finns för mycket seriös journalistik idag.
Booring!

Branta stigar said...

Nejdå, inte när de är mjuka och slemmiga! Då kan man äta flera kilo!