onsdag, november 28, 2007

Songza - din jukebox på internet

Jag har en längre tid haft en förkärlek till att inte ladda ner musik, som bekant dessutom är olagligt i många fall. Men nej, min böjelse är inte sprungen ur moraliska förpliktelser. Jag finner det enbart smidigare att lyssna direkt via webbradiostationer eller att ta del av musik via olika gratissajter. Då slipper man själv leta upp musiken, ladda ner den och snabbt få en överfull hårddisk. Allt det där känner jag till allt för väl.

Nä, det finns många andra bra lösningar. Jag personligen har fastnat för jukeboxsajteroch ikväll hittade jag definitivt en ny favorit - Songza.
Tveklöst den snyggaste, enklaste och mest användarvänliga jukboxen på internet som jag sett.

Helt klart värd ett besök om du inte redan är bekant med sajten!

5 Comments:

Branta stigar said...

Songza streamar ljudet från musikvideor på youtube (och antagligen några andra liknande sidor). Kvalitén är ofta bristfällig och utbudet lite tamt när det gäller alternativ musik (och så kan man lika gärna sitta på youtube)! Men gränssnittet är fint...

Erik said...

Men herregud, det är ju just enkelheten och gränssnittet som är så bra med Songza. Det är därför man (läs jag) inte vill sitta på youtube! Det är korrekt att de hittar länkar till all sin musik via dem men det är två helt olika tjänster...!

Vad gäller det alternaiva utbudet är det samma som med alla andra icke nischade radiostationer eller sajter, det finns väldigt begränsat med material. Och det är inte speciellt konstigt tycker jag.

Frågar du mig är kvalitén dessutom i det stora flertalet av fallen högst tillräcklig för att lyssna till medan man slöar framför datorn.

Branta stigar said...

Javisst! Den är tillräcklig, men inte bra och det känns fortfarande lite B att den kommer från youtube. Skitbra om man bara vill höra en låt snabbt dock...

Jag lyssnar i princip konstant på last.fm. Den ger mig en massa musik som jag tycker om, i bra kvalité. Fast det konceptet är ju lite annorlunda, man får nya artister och slipper köa alla låtar man vill höra (köa kan jag göra i winamp...). Utbudet är dessutom helt sjukt bra. Antar att du redan testat.

Har du kommit på något bra sätt att få igång pandora igen efter att de spärrade Sverige? Den var bra!

Vanlig radio lyssnar jag aldrig på.

Erik said...

Jag har varit medlem på last.fm sedan april 2005, lyssnar fortfarande ofta där men det är så plottrigt och går trögt på långsamma datorer. Jobbigt.

Lyssnade aldrig på pandora dock. Men gjorde en intervju med Anneli Magnusson i veckan. Men det kanske inte är samma sak :)

Branta stigar said...

Har du en långsam dator? :)