onsdag, augusti 15, 2007

Organiskt trams

Först och främst måste jag konstatera att detta är första gången jag skriver något som är riktat mot ett annat inlägg här på Inn.se. Det är ett välkomnat, om än lite ovant, fenomen. Som en kort reaktion på föregående inlägg av Erik måste jag dock skriva ett par rader om det här med ekologiska (och rättvisemärkta) kläder.

Sidorna Erik refererar till är tydliga exempel på hur miljöhysterin har börjat gå till överdrift. Jag tänker inte diskutera växthuseffekt och blaha blaha, det är egentligen inte det jag reagerar på. Det som är intressant är hur grupper börjar tjäna pengar på andra människors rädsla, och hur media (hand i hand med vänstern) kontinuerligt piskar upp stämningen. Antalet privatpersoner och företag som profiterar på miljöhysterin ökar för varje dag som går och inte ens gnällvänstern tycks reagera.

Genom att köpa rättvisemärkta kläder kan du visserligen vara säker på att bonden som odlat bomullen får sin beskärda del, men större delen av vinsten hamnar naturligtvis hos oss i väst (eller försvinner på vägen i form av ineffektiv logistik och höga tullar). Det är ett system som skapar en obalans i landet som exporterar och är inte hållbart på lång sikt. De krav som ställs på bönder i u-länder som vill vara med och sälja rättvisermärka och organiska kläder är orimligt höga och gör det i princip omöjligt att bedriva produktion i stor skala. Detta är naturligtvis ett problem då det innebär att det frigörs mindre kapital som kan användas för investeringar i exempelvis mer effektiva maskiner (eller mer miljövänliga för den delen).

Det man bör koncentrera sig på är att avskaffa EUs strafftullar på bomull och textilier så att producenter i u-länder kan tillverka och sälja på samma villkor som de bortskämda EU-bönderna. Om EU och USA hade tagit bort sina tullar på bomull hade det, varje år, genererat mer pengar åt exempelvis Indien än vad EU har gett dessa länder i bistånd under en tioårsperiod.

Jag anser att det är på gränsen till moraliskt förkastligt att köpa kläder som är producerade på ett ineffektivt sätt, håller lägre kvalité än mycket annat tyg och som transporteras hit i små partier. Jag vill gynna bönder som kan producera tyg av bra kvalité till billiga priser, det är dessa som så småningom kommer att bidra till en bättre miljö.

1 Comment:

Anonym said...

Så det du indirekt menar ær attDu det ær førkastligt att producera organiskt material som INTE skadar miljøn?? Den åsikten ær i min mening FØRKASTLIG