onsdag, augusti 15, 2007

Svar på "Organiskt trams"

Jag har inte för avsikt att debattera detta. Herr Blå Högerliberal är mycket sällan öppen för nymodigheter av dessa slag och att nå en punkt av samförstånd är som vanligt omöjligt.

Undertecknad under den politiska färgen kanariegul förbehåller sig rätten att ignorera kommande inlägg i denna debatten.

Däremot måste jag reagera på två delar av föregående inlägg:

Genom att köpa rättvisemärkta kläder kan du visserligen vara säker på att bonden som odlat bomullen får sin beskärda del, men större delen av vinsten hamnar naturligtvis hos oss i väst...

Är det inte bättre att jag som konsument vet att bonden i så fall får lite än ingenting alls? Naturligtvis hamnar huvuddelen av pengarna hos företag i väst. Inte ska väl bonden starta egen butik på Stortorget och sy upp egna jeans och sälja utan mellanhänder?

Jag anser att det är på gränsen till moraliskt förkastligt att köpa kläder som är producerade på ett ineffektivt sätt, håller lägre kvalité än mycket annat tyg och som transporteras hit i små partier. Jag vill gynna bönder som kan producera tyg av bra kvalité till billiga priser, det är dessa som så småningom kommer att bidra till en bättre miljö.

Vem har sagt att det skulle vara sämre kvalité på, exempelvis, jeans som är rättvisemärkta? Låter dumt, tycker jag. Och så värst små partier är det trots allt inte som transporteras. Naturligtvis mindre än "vanliga" kläder men i den bästa utav världar kommer "vanliga" kläder försvinna och då finns det återigen bara en.
Det är Det som så småningom kommer bidra till en bättre miljö.

0 Comments: