tisdag, november 14, 2006

Kulturministern överraskar inte

Den nya, nya kulturministern, Lena Adelsohn Liljeroth (m), har jag skrivit om flera gånger tidigare här på inn.se. När hon tillträdde ventilerade jag min oro över att vi skulle få se betydligt mer tendenser av kulturkonservatism, statlig kontroll och annan (s)-inspirerad politik. Element som jag gärna ser att moderata politiker lämnar utanför sin politik.

Nu har Lenas första utspel kommit och man blir inte överraskad. Hennes första framträdande i EU i måndags visade att hon vill fortsätta arbeta för socialdemokraternas linje när det gäller Sveriges rätt att ha egna regelverk. För att komma åt alkoholreklam och reklam riktad mot barn vill hon dessutom att de svenska reglerna ska tillämpas utomlands.

– Vi vill kunna begära att vissa specifika regler med stort allmänintresse i mottagarlandet ska gälla när mottagaren är en viss marknad i ett specifikt land.

Med andra ord vill Lenis att det svenska regelverket ska omfatta de kanaler som kringgår de svenska lagarna genom att sända från England, även på engelsk mark!

Anders Nilsson, VD för TV3, säger till Resumé.se att
– Vi vill ha ett regelverk som vi använder för alla länder vi sänder till. Det är svårt att bedriva vår verksamhet om vi ska ta ställning till varje land för sig. Därför är det en mycket dålig idé att komma med det här förslaget, säger Anders Nilsson.

Tokigt. Mycket tokigt. Det var inte denna typ av förmynderi jag var ute efter när jag röstade blått. Vad som dock är skönt att höra är att tendenserna i övriga EU talar mot att Adelsohn Liljeroths förslag ska få fäste.

Länk till artikel på Resumé.se

0 Comments: