lördag, september 16, 2006

Janne G

Att blogga är skit och oengagerande. Typ. Det tycker åtminstone Sveriges mest kända politiska fängelsekund, Jan Guillou. Uttalandet gjordes ganska nyligen i en intervju som senare sändes i nyheterna på TV och sedan dess har jag med spänning följt denna tråden på Flasbacks forum.
Det ska också tillägas att jag aldrig har gillat Jan Guillou, det spelar ingen roll hur viktig journalistik han bedrivit eller hur häftig och kunnig han verkar på TV. Han är skit. Och den intervju varifrån uttalandet om bloggarna är hämtat, vilken också kan läsas här, visar på ett alldeles ypperligt sätt varför jag tycker så.

Jan Guillou må vara en smart och driftig person, men han framstår för mig som en arrogant, högfärdig och osympatisk människa. En sådan människa som man helst inte vill lyssna på eller ännu mindre titta på, men så ofta som denna mannen exponeras i media har det blivit ett problem för mig och många andra. Enda gången jag tycker det är roligt att lyssna på Janne när han säger dumma saker och gör bort sig, som i fallet med bloggarna.
Nu har jag natruligtvis inte träffat Jan Guillou, på gott och ont, och är kanske inte helt rätt man att göra några antaganden om hans personlighet. Men det skiter jag i. Den sortens texter jag skriver här på internet, i denna form, betyder ingenting. Det är luft. Så vad gör väl det om jag spyr lite galla här?

Jag tycker dock fortfarande att påståendet om att bloggar är av ondo eller är utan betydelse är konstigt. Det borde vara det finaste som kan excistera i en demokratisk rättsstat. Alla får sig en egen port att spika upp sina teser på, en chans att göra sin röst hörd, eller läst, av vem som helst, när som helst. Naturligtvis är inte alla bloggar av intresse för alla, men är allas åsikter på TV av intresse för foklet hemma i soffan? Knappast.
Att blogga må vara en egendomlig sysselsättning och slöseri med tid i Jan Guillou, men saknar betydelse gör dem knappast.

Jag tycker så här, Jan Guillou borde slänga sina åsikter i Sverkers röda tunna eller starta en blogg för att basunera ut sina åsikter, det är uppenbarligen samma sak.
Sluta ta upp dyrbar sändningstid och plats i tidningarna. Jag orkar inte mer!

0 Comments: