tisdag, maj 22, 2007

Noterat

Schyman har släppt motståndet till EU: Nu tycker hon att det är "ointelligent att kräva att Sverige ska lämna EU". Var kom denna plötsliga intelligens ifrån?

Förbjuds resa till Estland: Var tog den fria rörligheten inom EU vägen? Tre finländska män misstänks ha högerextremistiska kontakter i Estland, varpå de nekas inresa. Misstänkt är inte lika med skyldig!

Triangelfilm ansöker om konkurs: "Sedan 1988 har filmbolaget varit en av landets främsta distributörer av utländsk kvalitetsfilm." Kvalitetsfilm som ingen ville se? Spegeln är för mig förknippat med gråa, jag-gör-konst-inte-film-produktioner, som man tvingades se på gymnasiet. Inte konstigt att de går under.

Festivalartister står utan visum: Byråkrati. Blö. Fri rörlighet; hurra!

2 Comments:

Anonym said...

"Misstänkt är inte lika med skyldig." Nej, och om det nu är sant att de tre har "högerextremistiska kontakter" är inte heller det lika med "skyldig". Eller tycker Du att man inte skall få resa ifall man har högerextremistiska kontakter eller själv är högerextremist? Berätta mer!

civilis@motpol.nu

Branta stigar said...

Naturligtvis ska man få resa även om man har högerextremistiska kontakter eller själv är högerextremist.

Poängen är att Estland kan ha rätt att neka personer som är dömda för brott som har anknytning till högerextremism inresa i landet. Jag tycker inte att man ska göra det (fri rörlighet inom EU borde gälla även brottslingar som avtjänat eventuella straff), men än så länge är det upp till Estland antar jag. Att neka någon som är misstänkt högerextremist inresa är däremot helt absurt.

Jag tror vi tycker ungefär samma sak, men att jag formulerade mig lite märkligt i inlägget.