onsdag, oktober 18, 2006

Börja spela backgammon!

Jag har aldrig gillat att spela poker. Den enorma pokerhype som varit har jag, mer eller mindre, ignorerat (jag ska erkänna att jag spelade två rundor på Unibet för ett tag sedan). Däremot har jag fördrivit en hel del tid med att spela det fantastiska spelet backgammon.

Backgammon anses, till skillnad från poker, vara ett spel där skicklighet värderas högre än tur och är därför fortfarande lagligt att spela i USA (där man, vad jag har förstått, nyligen förbjudit nätpoker). Redan nu finns ett par sidor där man kan spela backgammon om pengar men med en kraftig ökning av antalet spelare kan vi vänta oss att allt fler företag väljer att öppna upp möjligheten för backgammonspel om pengar.

De flesta av er har säkerligen spelat backgammon tidigare, men allt fler inser hur komplext och intressant spelet egentligen är. Det finns mängder av strategier som gör dig till en bättre spelare.

Nedan har jag listat lite bra sidor för dig som vill veta mer om backgammon på internet. Kasta korten i brasan och börja spela något ordentligt istället!

  • Goldtoken.com kan du spela "turn-based" backgammon. Det innebär att du startar ett spel mot en motståndare och har därefter mellan en och fyra dagar på dig att genomföra ditt nästa drag. Ett bra sätt om man inte har tid och sitta och spela ett helt spel i sträck.
  • Bkgm.com är en bra sida för dig som vill lära dig reglerna och ett par grundläggande strategier.
  • Snowie är ett utmärkt program om du vill ta ditt backgammonspelande till en ny nivå! Spela mot datorn och analysera dina backgammonpartier i oändlighet eller mata in information om spel du har spelat på internet eller i verkligheten och få en fullständig analys av dina drag.
  • På Peter Max Friis Jensen hemsida, xfriis.dk, hittar man bland annat en förteckning över möjliga öppningsdrag och grundläggande information om hur dubblar fungerar och när det är läge att dubbla.

0 Comments: