söndag, oktober 01, 2006

Le Parkour

Har nyligen fått upp ögonen för den franska subkulturen Le Parkour (finns visserligen i nästintill hela Europa numera, men "uppfanns" i Frankrike). Maken till häftig subkultur får man leta efter. Tänk om man hade kunnat vara så vig, smidig och vältränad (bla bla bla... jag vet att om man vill bli vältränad så måste man träna, blagh!).

Nedan har jag länkat till ett urval av filmer som ganska bra visar vad det hela går ut på. Sjukt häftigt.

Dvinsk Clan-Le Parkour
Parkour
Le Parkour - Free running

3 Comments:

Unknown said...

Ja det ar coolt. Vill minnas att jag laste i borjan av sommaren att den franske grundaen Sebastien Futon (stavning???) skulle ha nagon del i nya bondfilmen som kommer i november. Skurk eller Hjalte??? Det minns jag inte.

Erik said...

Egentligen är det väl vi i BLAKS som var först? Nog för att det inte är precis likadant men hoodjumping får väl ändå sägas vara en föregångare till Le Parkour. Så det så!

Branta stigar said...

Hoodjumping är en liknande form av kulturell aktivitet, men nog är det en viss skillnad på Le Parkour och hoodjumping?

Hoodjumping är något man gör för att vidga sina vyer, inte för att testa sina gränser (eller ja, när du spatserade runt på hala takpannor på Polhems tak så kanske du testade DINA gränser, men jag höll mig långt innanför mina! :).

Men visst finns det en liten likhet...