tisdag, oktober 31, 2006

Halloween?

I natt är det tydligen "all hallowed’s evening", den engelska (amerikanska) varianten av alla helgons natt. Jag trodde det var förra helgen, men enligt Sydsvenskan ska det tydligen firas natten mot den första november. Frågan är väl kanske om det är något att fira egentligen.

Sydsvenskan:
Enligt den keltiska traditionen gällde det att hålla alla onda väsen undan med eldar och dödskallar av urgröpta rötter när boskapen skulle hem från sommarbetet. /../ I Skåne var det förr vanligt med betlyktor gjorda av sockerbetor.

Varför låter man barnen amerikanisera sig och fira något fullständigt meningslöst i sann amerikansk anda? Om du har oturen att ha barn (små eller stora) boende i ditt hem, se till att de stannar hemma!

1 Comment:

Unknown said...

sadar tyckte jag ocksa innan jag upplevde det pa plats har i USA. Nu skulle jag nastan kunna tanka mig att vara ambassador for fullkomlingt inforande av halloween i Sverige.
Det ar namligen sa roligt.
Hur mycket det an strider emot tanken med alla helgona helgen.
Peace Out!
Ikvall skall jag kla ut mig.