söndag, oktober 01, 2006

Dubbeltänk

Storebror ser mig. Det är läskigt. Nu vill de övervaka ännu mer, på fler ställen.

De som inte vill bli övervakade kan välja en annan väg, menar Malmö kommun som vill sätta upp 58 nya övervakningskameror i centrala Malmö. Kvalitén på bilderna från kamerorna ska vara så bra att de kan användas i brottsutredningar, vilket innebär att man kommer att kunna urskilja personers identitet (till skillnad från många av de kameror som redan sitter uppe i Malmö, tex. på Möllevångstorget, vilka inte har tillräckligt hög kvalité).

Jag har inget att dölja, men det innebär inte att jag tycker det är OK att man ska kunna övervaka varje steg jag tar. Vi har sett otäcka exempel på hur material från övervakningskameror, telefonregister och mailloggar använts på högst tvivelaktiga sätt. Jag vill inte bli filmad när jag går runt på stan.

Länk till artikel i Sydsvenskan
George Orwell - 1984, 39kr på Adlibris

1 Comment:

Unknown said...

Sant att man ogarna vill bli filmad vart man an gar. Om det ytters for mest gott med sig aterstar vall att se men tills dess far man vall tra en papperskasse over huvudet.